O cenário com o qual temos vivido no último ano, que poucos poderiam ter equacionado nos seus planeamentos estratégicos, surpreendeu as empresas e forçou a uma adaptação para assegurar a sua sobrevivência.
Em que medida tem a Communication a role in this transformation and how is it being considered by companies and integrated into an overall business strategy, in the face of current and future challenges?
Since long-term planning was no longer possible, management had to start thinking differently. Even organizations with a robust structure have felt the need to learn, flex and adapt. The importance of strategic vision will remain, but action plans promise to vary according to specific challenges.
There is an awareness that companies that continue to invest in innovation will come out of this situation better prepared. The automation of processes and the implementation of new business models, which allow for an increase in productivity and growth in multiple channels, also seem to be some of the ways forward for companies.
Constata-se que são poucas as empresas que estão despertas e conscientes para os benefícios de dar espaço para que a Comunicação, entendida num sentido lato e que não se resuma à comunicação de produto/serviço, possa contribuir para a competitividade das organizações. Esta deverá assumir um papel estratégico, mais abrangente e transversal, e estar na base da forma como a empresa se posiciona no mercado.
With the restrictions imposed on the movement of people, proximity to the customer has become a challenge, as most of the contact points for establishing relationships and building trust seem to have disappeared. Knowing that communication must be relational, personalized, genuine and based on proximity, companies have had to reinvent themselves in different relationship formats to which they were not accustomed.
The desafios específicos trazidos pela presente crise vieram introduzir uma profunda digitalização na atividade empresarial. Este boost tecnológico já estaria no horizonte de muitas organizações, mas surgiu agora com premência e rapidez de implementação reforçadas e promete deixar para trás quem não realizar um esforço neste sentido. A procura por alternativas de aquisição de produtos e serviços potenciou um consumidor que procura a inovação e que anseia por soluções mais disruptivas e eficientes.
We are therefore looking for ways to mitigate the impact and consequences of the crisis, something in which digital plays a central role. This will be the means of trying to maintain active contact with customers, partners and suppliers. We are in a transitional phase and the opportunity is there to complement the physical with the digital.
A Comunicação surge agora como uma função com importância crescente, assumindo uma nova posição prioritária entre o pensamento estratégico de várias empresas. Considerada como a “voz” das marcas, a Comunicação é, num momento em que a relação entre as organizações e os seus stakeholders assume ainda mais importância, uma âncora para inspirar confiança e empreender a transição para um mundo pós-pandemia.
Ana Raposo, lecturer at the School of Social Communication, and Marta Gonçalves, Managing Partner of SayU Consulting
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